Timpul este o resursă finită pentru fiecare dintre noi, dar deseori ajungem în situația în care nu mai realizăm cum se consumă și pe unde se pierde. Asta în contextul în care tot noi suntem cei care se plâng că acesta nu ne ajunge. Iată câteva sugestii pentru a scăpa de paraziții sau hoții timpului tău, care acționează din diferite surse:
1. Mass-media & rețelele de socializare
Limitează-ți timpul petrecut la TV sau pe rețelele de socializare. Chiar și radio-ul ar putea să te inducă într-un multi-tasking neproductiv sau să îți umple memoria cu informații irelevante, adesea chiar cu mesaje subliminale în defavoarea ta. Desigur, exact aceste surse pot fi folosite și în beneficiul nostru, doar atunci când deținem control absolut asupra timpului alocat, asupra programului/emisiunii/conturilor pe care le urmărim. Deci, devenim mai selectivi și mai conștienți de informația pe care o consumăm și lăsăm loc pentru activități mai importante.
Un alt sfat este să eviți să accesezi rețelele de socializare în perioada dimineții, atunci când ar trebui să te concentrezi pe planificarea și prioritizarea sarcinilor pentru întreaga zi, ori riști să pierzi startul.
2. Devierile și întreruperile
Deseori suntem întrerupți din activitatea noastră de colegi, prieteni, șefi, părinți, copii, etc. Este foarte important să minimizăm la maxim perioada de întrerupere sau deviere neprogramată de la programul pe care ni l-am propus. Dacă este vorba de întrerupere la locul de muncă, este cazul să conducem noi discuția punctual pentru a deduce esența acesteia într-o formulă cât mai simplă. Discuțiile care durează mai mult de 5 minute te
vor deconecta de la activitatea pe care o faceai inițial. În același timp, nu uita, uneori ai posibilitatea să spui Nu unei discuții, anunțând despre indisponibilitatea ta de a te desconcentra de la o anumită sarcină. Alteori, o poți amâna diplomat.
Dacă este vorba de o situație personală, am putea cere ajutorul celor dragi pentru a ne ține locul până terminăm noi activitatea pe care suntem concentrați. Delegarea poate avea beneficii pentru toți cei implicați. Dacă însă situația este de ordin mult prea personal pentru a fi putea fi delegată, încearcă să fii laconic sau să amâni, daca este posibil, discuția, până la terminarea activității e care o făceai.
3. Amânarea
Amânarea este inevitabilă în anumite contexte, dar atunci când aceasta ține de sarcini importante, ar fi bine să o eviți. De ce? Cum poate fi amânarea un hoț de timp, din moment ce tocmai ea ar trebui să-ți ofere un răgaz? E simplu. Probabil fiecare dintre noi am trecut prin situații greu de gestionat pe care le-am amânat, ca pe un bulgare de zăpadă care împins de pe o stradă pe altă se transformă într-o ditamai bombă. Când amânăm o sarcină importantă, ea ajunge nu doar să ne consume energie prin faptul că suntem terorizați că nu am îndeplinit-o, ci și, de obicei, aduce cu sine complicații în plus la problema inițială. Complicații, care, desigur, necesită timp pentru a fi reolvate.
Specialiștii ne recomandă să ne planificăm iua în așa fel încât cele mai dificile și neplăcute sarcini să fie făcute în prima parte a zilei, atunci când nivelul de energie și entuiasm este mai mare.
4. Lipsa de organizare
Este frontul de pe care atacă cei mai mulți hoți de timp. Când nu știi pe unde o iei, vei consuma de n ori mai multă energie și resurse pentru a-ți atinge obiectivul. Începe ziua cu o planificare strictă, lăsând loc și pentru activități neprevăzute. Dincolo de lista mare de sarcini, ai grijă să-ți menții focusul pe un anumit obiectiv al zilei. Ai grijă să nu incluzi doar sarcini mici ca valoare, sau doar pe cele urgente, păstrează in vizor toate aspectele importante ale vieții tale și lucrează mereu, dar nu concomitent, la toate dintre ele.
5. Gândirea distorsionată
Acesta este unul dinre cei mai periculoși hoți de timp, instruit inconștient chiar de mintea ta, să îți saboteze planurile. Deseori o planificare bună a timpului are valoare zero, daca nu suntem capabili să ne gestionăm resursele interne și atenția asupra celor propuse. Gândirea distorsionată este ușor de recunoscut prin stările pe care le aduce: frica, anxietatea, vinovăția, etc. Deseori e mascată în fraze radicale și generaliste, care ne demotivează în drumul spre reușită. Astfel, ajungem să ne consumăm timp și energie pe disecarea și difuzarea unor percepții ireale, false, despre
noi înșine. Eu nu sunt buna la, eu nu voi reusi niciodata, eu nu sunt facuta pentru, sunt incompetent, nu sunt demn de.
Renunță la acești hoți de timp și de resurse și alimentează o atitudine pozitivă și cpnstructivă față de orice provocare ne-o oferă viața.
Gânduri bune. Timp petrecut cu folos!
Sufletisme.ro